Monteringsanvisning garasjeport
Brødrene Hillesund Garasjeportfabrikk as
Spesialbeslag for lav overhøyde.
18cm overhøyde.
Bildet viser leddene levert fra oss ferdig med påsatte endcaps.
Snu portbladet.
Bor , og skru fast bunnbraketten
med franske
skruer i nederste hjørne på
begge sider.
Skru på sidehengsler gjennom
ferdige hull i endcapsene.
Ta av plast delen av sidehengslen.
Skru på midthengslen på midten av leddet.
Sett på wire på bunnbraketten .
Splint monteres.
Før wire opp til sidehengsle og der puttes wiren foreløpig inn i sidehengsle for senere bruk
Sett bunnleddet inn i åpningen for å avsette avstanden til siden for hvor sideskinnene skal monteres.
Leddet må stå i vater.
Er gulvet skjevt, rettes leddet opp med en kile .
Viktig at leddet står 100% i vater
Mål fra enden av leddet, og 60mm ut, og sett av en strek .
Lodd opp en loddlinje her.
Det er utifra denne loddlinjen
sideskinnen skal festes etter.
Fra streken og innover mot leddet.
Sideskinnene skrus fast med franske treskruer.
Både høyre sideskinne, og venstre sideskinne skrus fast nå .
Topp pakningen skrus opp.
Brakett til fjærrør skrus på toppen av sideskinnene .
Braketten skal ligge på utsiden av metallplaten på sideskinnen.
Hekt på toppskinnene .
Metallplaten på toppskinnen skal ligge inntil metallplaten på sideskinnen, slik at braketten til fjærrøret kommer på utsiden.
Det er viktig at de blir liggende slik for at sammenføyningen blir riktig.
Skru sammen sideskinne,toppskinne og brakett til fjærrøret.
Skru sammen overgangen av skinnebuen mellom sideskinne og toppskinne.
Bind opp bakkkant av topp skinne provisorisk med et tau i bjelkelaget.
Monter oppheng i bakkant.
Bruk av lengde med perforert oppheng
Kutt i passende lengder med ei baufil eller vinkelsliper.
Toppskinnen skal være i vater.
Mål diagonalen, sånn at avstanden mellom skinnene i forkant og avstanden mellom skinnene i bakkant er lik
VIKTIG !
Skru fast toppskinnene til de perforerte opphengene i bakkant som bildet viser .
Legg fjærrøret på en benk og skru det sammen i sammenføynings moffen
Nå er fjærrøret klar til montering
Tre på wiretrommler på fjærrøret.
Sort farge på trommel mot sort farge på fjær.
Dette er på høyre side sett innenifra
Rød farge på trommel mot rød farge på fjær.
Dette er på venstre side av fjærrøret sett innenifra .
Tre fjærrøret inn i fjærrør brakettene .
Se at fjærrøret er i vater , og skru fast midtopphengene
Sett inn nederste portblad i åpningen .
Leddet som har ferdigmontert bunnpakning på
Tre bunnleddet inn i sideskinnenne .
Husk å ha hjul i bunnbrakketten på hver side
Pass på at leddet er 100% i vater.
Sett inn hjul og skru fast stillbar hengsle.
Pass på at der er grei slark mellom hjul og skinnebane
Monter ledd nr to .
Smør inn pakning og topp av leddet med grønnsåpe, slik at det er lettere å få leddene sammen .
Pass på at endcapsene ikke har forskjøvet seg, og står helt nøyaktig. Må ikke stå opp over enden av leddet .
Skru fast sidehengsler og skru fast midt hengsle .
Monter alle leddene nå . Skru fast.
Skru på toppbrakett med innsatt hjul i.
Press inn toppleddet , slik at det står
i lodd. Må ikke bikke innover.
Trekk opp wiren til over wiretrommelen.
Stikk wiren inn i hullet i wiretrommelen.
Vind opp wiren på trommelen, utenifra og innover på trommelen.
Pass på at wiren ligger greit på trommelen i sporene på denne, og ikke ligger over hverandre.
Wiren må være stram. !
Viktig.
Skru til umbrakoskruene på trommelen .
Kjenn at wiren på begge sider er stram, og kjennes like stram ut
Disse tingene er viktige.
Sett på en klemme på fjærrøret, slik at fjærrøret ikke kan vri seg.
Nå vrir en fjæren på høyre side (ikke på venstre side). Fjæren der tangen står, ca 3 omdreininger med hendene .
Skru til røde skruer på fjæren .
Skru til stopperne på høyre og på venstre fjær med umbrakoskruene. Sitter mot midtopphenget.
Skru på fjærbrudd sikring.
Kjenn at den er på plass i sporet på fjærrøret.
Skru fast.
Dette gjøres på begge fjærene .
Ikke ta ut splinten ennå
Det gjøres senere .
Fjærbrudd sikringen.
Gå til venstre fjær med rød strek på .
Stram opp fjæren med opptrekkerne i det antall omdreinger som er oppgitt fra fabrikk som passer til din portstørrelse.
Antall omdreininger er oppgitt på hvit merkelapp på fjær, se her for din port.
Tell antall streker, f. eks du har fått oppgitt 11 omdreininger på fjærene, så skal der være 11 røde streker på fjæren når du teller .
Vær forsiktig i denne prosessen . Der er krefter her.
Ta deg god tid og arbeid rolig.
Er det en stor port,, og mange omdreininger, kan du stramme til festeskruene, og ta deg en pause før du fortsetter.
Stram til festeskruene godt . Bolter med rød farge på .
Gå til høyre fjær med grønn strek på
(Høyre side sett innenifra )
Løsn opp tangen, og fjern den.
Stram opp denne fjæren med likt antall omdreininger
som på den fjæren du allerede har strammet opp.
Tell antall omdreinger med å telle antall streker, og at begge fjærene har likt antall omdreininger.
Kjenn med hendene , at wirene på hver side av porten kjennes like stramme ut.
VIKTIG !
Ferdig oppstrammede fjærer.
Press litt opp på armen til fjærbrudd sikringen for å ta ut denne splinten .
Du lirker den ut
Splinten er den det er festet en gul lapp på
Viser arm på fjærbrudd sikring etter at splinten med gul lapp på er fjernet for godt.
Ta opp porten manuelt, og se at den er lett å ta opp, og at ingenting skurrer opp i den.
Smør alle hjul og hengsler, samt skinnebuene med olje, 556 olje er å anbefale